fredag 20. februar 2009

Vindfull fredag





Som antatt, var Solan i god form igjen i dag. Vi er litt forsiktige i matveien til vi ser at systemet er "restartet" ordentlig.

Formiddagsturen la vi til myra ved stadion. I dag fikk han ha på langline hele veien , for da er det lettere for meg å kontollere at han ikke får i seg noe muffens. Og tro meg; han vet forskjellen.

Som overskriften antyder, har det vært litt ekstra med vind i dag. Og hadde Solan vært menneske, hadde han nok vært klimaflyktning. Jeg har tidligere vært inne på at regnvær er siste sort. Han lider dessuten under vrangforestillingen at dersom han beveger seg meeeget sakte, blir han mindre våt. Og jeg på min side, blir gjerne en smule irritert fordi vi ikke kommer oss noen vei. Når det gjelder regn, må jeg vel si at jeg mer eller mindre har kapitulert; Jeg tar han med i skogen, for det er spennende nok til at han synes det er greit. Turer langs veiene blir til tisseturer.

At det den senere tid har vært for kaldt, skyldes litt andre forhold,-men jeg nevner det.

I dag var det imidlertid for mye vind etter Solan sin smak. En ytterst sjelden gang går han til døra for å signalisere at det er litt kritisk. Da er det på med klærne og ut i været. Men i dag; idet døra åpnes, stivner hele hunden, piler inn, opp i stolen der han krøller seg sammen,- og ser ut som om det i allefall ikke var han som nettopp sto pipende foran døra med beina i kryss. Av med klærne igjen. Jeg har en liten mistanke om at han mest av alt er redd for å få ødelagt frisyren i vinden.

Nei,- Solan elsker SOLA (hvor tror de jeg har navnet fra?) Er det varmt og sol, vil han ligge ute på trappa og suge til seg varmen. Selv ikke når postmannen skritter over han for å legge dagens reklame i postkassa, leer han på et øye. Her er han i en litt mer våken versjon, og i skyggen av fotografen...

I en alder av 2,5 år har Solan allerede utviklet særheter en gammel mann verdig.

Ettermiddagsturen gikk radig. Solan var målbevisst og stoppet bare et par ganger i nødvendig ærende. Litt trening inne da vi kom hjem. Siden vi ikke trente i går, var han veldig tent i dag. Det ble rygging ved vegg, bakpartskontroll på kasse (repetisjon), 45 graders vendinger til venstre. Han begynner å få veldig fin bakpartskontroll nå, og det merkes på innsittene som tidvis er perfekte i mine øyne. Så klarte jeg ikke vente med å kjede apporten. Han tygger fremdeles under transporten, men gjør ikke dette når jeg har han gående ved fot med apport i munnen. Han skal jo ha høy intensitet under apport, og det er vel noe av utfordringen. Når han går fot, er han konsentrert, men også mer kontrollert. Rutine kanskje.

Tok litt shaping som avslutning. Prøver å rette opp gamle feil.

Kloklipp og børsting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar