lørdag 7. februar 2009

Klikker til besvær















Det er en rekke problemstillinger som dukker opp idet du har bestemt deg for å ta i bruk klikker i opplæring av hund. Blant annet må du ta stilling til spørsmål som "klikkertrener du, eller trener du bare med klikker?" Her aner du en potensiell felle; er det forskjell, og er det ene i så fall bedre enn det andre? Jeg er ikke så opphengt i merkelapper og konstaterer bare at jeg trener med klikker, og oppnår resultater uten å korrigere med påføring av fysisk ubehag. Det siste er viktigere for meg enn det første.

Et annet spørsmål som stadig dukker opp er: "hvor er klikkeren". For selv om jeg i likhet med de fleste som trener med klikker, har en klikker i hvert rom og hver lomme, så synes den å gjemme seg når jeg trenger den. Slik som i dag, da jeg var på vei ut etter å ha "klikket" på Solan genseren. Godbitene lå i lomma og jeg sto svettende med tre lag klær for å holde ute den strenge kulda utendørs,- og klikkeren jeg nettopp hadde i hånda var søkk borte. Etter å ha lett gjennom alle opplagte plasser, observerte jeg at osten etter frokosten fremdeles sto på benken. Jeg la sammen to og to,- så denne gangen fant jeg klikkeren i kjøleskapet! (og så snart du har funnet den ene klikkereen, ser du plutselig alle de andre som du like gjerne kunne ha brukt..)



Vi kom oss i alle fall på tur. I lysløypa i dag også, men vi gikk et stykke innover dalen istedet for å gå i sløyfe over myra ved stadion. Solan frøs på beina i dag også, men klarte å holde seg såpass i bevegelse at han ikke var så plaget som på torsdag. Mer bekymringsverdig er det at hosten har tatt seg litt opp igjen. Vi traff et par polarhunder med eiere på turen, men ellers lå nok de fleste fremdeles i loppekassa da vi gikk. Jeg supplerte turen med en litt lengre tur sammen med en nabo rett etterpå, mens Solan fikk dra seg foran vedovnen.

Ettermiddagsturen gikk i dag til Fjellheisen. Vi trente litt innkalling med innkomst i front, og det gikk fint. Han måtte passere en veldig interessant flekk flere ganger, men holdt farten og fikk lov å gå bort og lukte etter innkomst. Det fungerte.

Det ble innetrening etterpå. Stå fra sitt gikk bra tre ganger, men så begynte det å skjære seg. Skulle ha stoppet etter de tre gangene, men ville bare at han skulle klare en til...Gikk over til rygging ved vegg. Nå har han satt opp tempoet, og beveger seg fortere enn meg bakover. Og så avslutter han med å sette seg før jeg stanser. Her må jeg passe på å klikke men han ennå befinner seg på alle fire, så får vi jobbe med tempo siden.

Vi begynte en gang å trene på å lukke skuffer vha postit-lapper, og tok opp igjen dette i dag. Det går bra inntil han skal legge litt kraft i trykket for å lukke skuffen. Da blir han frustrert. Skal øve litt håndtarget for å kjenne hvor hardt han trykker, så kan jeg belønne de beste. Fikk til en god stå fra sitt før jeg laget et godbitsøk i stua. Solan kan sitte under kommando i flere minutter når han vet at jeg gjemmer godbiter i alle kroker og i ulike høyder, og er blitt ganske så systematisk i søket. Skulle bare mangle etter så mange repetisjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar