søndag 8. februar 2009

Trimmedag


Ser at utebildene blir så blå og mørke, men er usikker på om det er på grunn av at sola ennå ikke skinner her i Tromsdalen, eller om det skyldes kameraet og innstillinger jeg ikke har gjort meg kjent med ennå.

Formiddagsturen i dag gikk ned i lysløypa over myra ved stadion. Da vi kom inn igjen, innså jeg at det var på tide å slutte å utsette napping... Solan er kjempeflink og tålmodig når det hele foregår, men jeg merker jo at det er sårt når jeg napper enkelte plasser. Det gir meg rett og slett en dårlig følelse, og jeg har allerede gått over til å klippe med effileringssaks på buk. Virkelig sårbare steder som innside av lår, klipper jeg. Samtidig er det jo slik at den pelsen som nappes er av mye bedre kvalitet enn den som klippes, som er porøs, lite værbestandig og lett tover seg. Så det blir en avveining. Foreløpig gjør jeg det slik. Medisinene han får, har gjort at han nå har en tredjedel av den pelsen han hadde før. Mindre å nappe. Så det er aldri så galt at det ikke er godt for noe!

Senere på formiddagen, ga Solan uttrykk for at han måtte ut. Det viste seg at det var Jack Russelen Lita, som hadde lokket han med en pipeleke. Vi fjernet leken, som garantert ville blitt en kilde til konflikt, og lot de herje litt. De kan få opp en vanvittig fart når de springer sånn. Det er artig å se på.




Det ble litt trening etter ettermiddagsturen i dag også. Fikk til tre gode stå fra sitt. Han har skjønt konseptet nå, så da er vi over den første kneika. Klarte å klikke og belønne mens han ennå var i bevegelse ved rygging ved vegg. Denne øvelsen blir vi å slite litt med, men vi får bare ta ett skritt i gangen. Tok noen target med postit-lapp i hånda, og avsluttet med ballek. Det er en av de få lekene som kan fungere som belønning for Solan, så vi trente på å komme inn med ball og belønne med å kaste ut igjen. Fikk også Solan til å slippe ballen han hadde i munnen, og ta imot ny ball i lufta. Kult! Den største utfordringen var å la være den ballen han slapp, for den fikk jo nytt liv idet den spratt og trillet bortover gulvet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar