tirsdag 3. februar 2009

Tur og trening


I dag har vi endelig gått såpass langt at jeg kunne slippe Solan litt. Gikk ned til lysløypa og slapp han der, men gikk ikke lenger enn til fotballbanen. Tenkte den skulle være ryddet for snø, men det var den ikke. Trente allikevel litt innsitter og innkallinger. Brukte kameraet som "speil", og han sitter da ganske rett her?

Alle bildene i dag ble med snø på snuten.

Innkallingene gikk som forventet bra. Han har god fart inn, men enkelte dårlige innsitter. Føler at dette stort sett skyldes farta. Jeg må i alle fall være bevisst på bare å belønne de gode innsittene.

Tok noen øvelser da vi kom hjem også. Plukke opp apportbukk i front. Klarte å klikke før han fikk mulighet til å tygge. Vet ikke om det er rett å si at han tygger heller. Han kaster hodet tilbake mens han tar et ekstra tygg. Får håpe det hjelper at jeg faktisk rekker å klikke før han gjør dette.

Jeg er litt pysete når jeg trener på parkeringsplassen her, for det kommer jo av og til en bil eller to, og da føles det trygt å ha på langline. Ble litt fri ved foten også med vendinger, holdter og temposkifter. Dette kan han.

Siden Solan ikke er klikkertrent fra han var valp, er det en del grunnferdigheter han ikke har lært. Det er et mål for våren at han skal lære disse. Bakpartskontroll har vi begynt med. Han skjønner prinsippet når han står på kasse og beveger bakbeina. Vanskeligere er det å få han til å rygge ved fot. Dette blir i første omgang en inneøvelse som vi skal bruke en del tid på framover.

Vi satser også på å kunne stille i Hundevis sin uoffisielle konkurranse (i mai?). Dette er ikke et fullt klasse 1 program, men jeg synes det er motiverende å ha et mål å jobbe fram mot.



Siden Solan er syk og ikke kan stille i offisielle konkurranser, føler jeg meg litt fristilt i forhold til å plukke ut øvelser jeg skal øve inn. Jeg har vel mer og mindre bestemt meg for at neste store prosjekt blir utsending til rute. Skal lese litt i "Canis-bibelen"om dette og legge opp en plan.

1 kommentar: