mandag 23. februar 2009

Utetrening igjen



Søndag våget Solan og jeg oss ut på "langtur" igjen. Denne gangen fulgte vi Lysløypa på østsiden av elva og gikk gjennom skogen hjem.
Det var blitt kaldere igjen, så det lå tørr snø oppå isen langs veiene. I skogen sank vi faktisk litt ned i våt snø, og fikk litt ekstra trim på den måten. Vi traff ikke så mange på turen, til tross for at "gutta på skauen" hadde annonsert et arrangement i lavvoen.

To lange turer på like mange dager merkes på Solan, så vi tok bare noen få øvelser inne på kvelden. Rygging ved vegg, lukke skuff med postitlapp og shaping. Skuffelukkingen ble det bare rot av, men ellers gikk det greit.

I dag la vi morgenturen til myra ved stadion. Hadde som vanlig noen innkallinger underveis. Begge jentene hadde studiedag i dag, så de luftet Solan i formiddag mens jeg var ute et ærende. Da jeg kom hjem, var de tobeinte forduftet, og Solan var naturlig nok glad og litt gira. Jeg utnyttet dette til å ta en uteøkt. Det er noen dager siden sist, så jeg hadde litt planer. Begynte som vanlig med fri ved fot. Her overrasket Solan meg med å tilby dekk istedet for utgangsstilling ved holdt. Holdt tilbake belønning, og da var han på sporet igjen. Sendte han ut til musematte noen ganger og det gikk fint.

Så var det apporten, da. Lot han gå ved fot med apport først, og han tygde ikke. Så satte jeg han igjen i sitt med apporten i munnen, gikk ifra og kalte inn. Ingen tygging! Gjentok en gang, klikk, jackpot, trening ferdig.


Ettermiddagsturen ble en anstrengende affære i dag. Føret var mildt sagt utfordrende med is og snø, og gatene var fylt med ekvipasjer i samme ærende som oss. Vi møter jo både hunder og eiere av alle slag. Noen kjenner vi på godt og vondt, mens andre kjenner vi ikke. I dag traff vi en fyr med en knurrende og bjeffende jack russel som han mente måtte hilse på alle andre hunder. Vi snudde og gikk en annen vei. En annen stakkar skled på isen og ble liggende etter en pubertetsyr husky ned en bakke. Solan oppførte seg fint hele veien, og jeg holdt meg på beina!

Hjemme trente vi fri ved fot med avstandsbelønning. Solan blir så oppspilt at han er på tur ut av sitt gode skinn, men han klarer å jobbe målrettet når det er oppgaver han i utgangspunktet kan såpass godt. Så måtte jeg prøve postit-lapp på skuff igjen. Begynte fra start med håndtarget, og til slutt klarte han å lukke to ulike skuffer to ganger hver. Supergutten! Tok litt shaping i dag også. I dag ble han frustrert og begynte å tilby "ligg død". Da er løpet kjørt, så jeg klikket en gang for å snu hode og frambein mot høyre og avsluttet økten. Shaping er såpass krevende at jeg tror det vil lønne seg å trene dette i egne økter,- istedet for som avslutning på en treningsøkt som jeg gjerne gjør nå.

Det er meldt snøstorm i dagene som kommer, så vi er veldig spente på hvordan det slår til her hos oss...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar