torsdag 2. juli 2009

Tilbake i gammelt gjenge


Yngstejenta har fortsatt den gode trenden med å følge oss på formiddagsturen. Det er tydelig at Solan har vært alene med jentene noen dager, for han henvender seg nesten oftere til henne enn til meg når vi er ute og går.

Etter noen dager lenger sør, legger jeg godt merke til hvor karrig naturen rundt oss er. Samtidig er det jo de bratte fjellene, havet og sparsom vegetasjon som gir byen og området sjarm. Temperaturene er fremdeles påvirket av nordøstlig vind, og holder seg mellom 10 og 15 grader. Knapt nok shorts-vær, men deilig å være ute allikevel.


Begge hundene spiser mye gress. Dette er nytt for Solan sin del, men de tar neppe skade av det. Solan har ikke trent noe særlig mens vi var bortreist, men han fikk prøve seg litt i går. To økter inne der han rygget i front og ved fot. Klossen, stå fra sitt og innsitter.

Ferdinand trente på klossen, stå og dekk. Dekk har jeg virkelig begynt å grue meg til fordi jeg synes det er liten framgang. Jeg fortsetter å klikke for at han legger seg, og håper på at han en vakker dag tilbyr atferden frivillig. Ikke for det,- han er faktisk nesten nede i liggende posisjon før han nærmest tvangsmessig hever front eller bak. Dessuten har vi begynt så smått med en mer grundig innlæring av utgangsposisjon ved hjelp av target. Det går så det suser. Mest av alt er jeg fornøyd med at Ferdinand har skjønt at bjeffing ikke hører hjemme i treningssituasjon,- heller...


Vi tok pause fra turistene i går, og la ettermiddagsturen til myra ved stadion. Jeg gikk opp et par ruter som guttene fikk søke i. Solan søker gjerne litt utenfor, men henter seg inn. Ferdinand holder seg til det opptråkkede feltet. Jeg har oppdaget at Ferdinand ofte blir for ivrig når han skal følge et spor og virrer de første metrene før han henter seg inn igjen. Deretter følger han sporet fint og uten å nøle. Jeg kan for lite om sporarbeid til å vite hvordan jeg skal løse dette, så jeg får vel bare føle meg fram litt.

Det ligger an til lite aktivitet i dagene framover fordi Ferdinand er blitt forkjølt og har begynt å hoste ganske mye. Mest av alt er jeg redd for hvordan det vil påvirke helsen til Solan som er både uvaksinert og har nedsatt immunforsvar. Jeg krysser fingrene, og så får vi bare ta det som det kommer.

2 kommentarer:

  1. Kjempefint at Ferdinand gjør fremskritt med treninga!! Dessuten trente Solan masse når du var bortreist, bare ikke på sånne fornuftige ting..

    SvarSlett
  2. Ja, snart kan Ferdinand være hjemme når jeg reiser bort også. Jeg antar det ble mest PARTY-tricks når Sjefen var ute av huset ;-)

    SvarSlett