søndag 19. juli 2009

Solan apporterer metall!


Ja, det gjør han altså. Opptil fem repetisjoner, og med mye hjelp, men dog. Jeg har i mitt stille sinn tenkt at han egentlig godt kan slippe den ekle metallapporten, men så er det også litt artig å få han til å tøye egne grenser. Og gudene skal vite at den gutten sjelden nedverdiger seg til å gjøre noe han ikke synes han får tilstrekkelig betalt for! Vegg og kasse måtte vi bruke for å få han til å sette seg rett (som tidligere fortalt gjør kontakten med metallapporten noe med hans evne til å styre musklene sine...), apporten ble kastet en halv meter, og avlevering ble belønnet med kylling og sprøstekt bacon. Nyrene hans tåler nok ikke så mange slike treningsøkter...


Ferdinand viser også litt tilbakeholdenhet i forhold til å bære metall i forhold til andre materialer, men ikke i så stor grad som "broren". Han har fått trene både på grip og opplukk av ulike gjentander av ulike materialer de siste dagene, og er ganske flink. Jeg prøver å være litt forsiktig med munnen hans for tiden, for tennene drysser ut,- og er det slik at han tilfeldigvis har noe i munnen idet en tann løsner, er det hyl og skrik og "denne tingen vil jeg ikke ha noe med å gjøre" en stund etterpå. Opplukk og grip anser jeg å være ganske trygt. På grunn av tannfellingen belønner jeg heller ikke med kamplek for tiden. Yndlingsleken ble plutselig litt skummel etter at den medvirket til at en jeksel datt ut.


Begge hundene har trent sitt/ dekk/stå og bli med omvendt lokking, samt rygging. Solan er etterhvert blitt ganske så flink til å rygge ved fot, men faller lett tilbake til gamle synder. Jeg tror rett og slett jeg har vært for "snill" og belønnet han selv om han ikke klarte kriteriene, og derfor har gjort han usikker på hva jeg egentlig ønsker han skal gjøre. Han var nemlig flinkere i vinter, enn det han er i dag. Stakkars prøveklut.


Ferdinand har nå vokst ut av sin første sele. Den nye er ennå for stor, og jeg er ikke sikker på om han noen gang vil fylle den helt. Han tegner til å bli en liten representant for herrene i rasen.

Ellers driver vi med utstrakt miljøtrening for tiden,- på store anleggsmaskiner. De har holdt på med noen arbeider utenfor stuevinduet til og fra i en uke. Litt bjeffing på den skumle grabben til gravemaskina den første dagen, men nå er den helt grei for begge to.


Og den geskjeftige heeleren driver stadig med egenpålagt burlek i tide og utide...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar