fredag 24. juli 2009

Ferdinand 5 måneder


Ja, da er altså minstemann blitt hele fem måneder gammel. Han har virkelig vokst på de tre månedene han har bodd hor oss, men allikevel føler jeg meg ganske sikker på at han kommer til å forbli en liten representant for rasen. Da jeg veide han for et par uker siden, viste vekta 3,8 kg. Jeg har sett at andre hannvalper på samme alder gjerne har veid et par kilo mer, og det er ganske mye. Ferdinand har felt tre av hjørnetennene, og den siste er løs, så det ser ut som om tannfellingen skal ordne seg av seg selv. De kritthvite tennene som er synlig i underkjeven, ser litt for store ut, og jeg synes det av og til ser ut som om han har gebiss.

Jeg tror det er trygt å si at denne heeleren kommer til å fortsette å ha tippører. Ørene har aldri reist seg helt, og selv om det er litt sånn opp og ned med ørene i en periode i valpetiden, er det vanlig at de som får ståører gjerne har hatt det også iløpet av denne perioden.


Vi har det varmt og godt her nord om dagen, og det blir mye uteliv på folk og dyr. Hundene preges av varmen, og vil stort sett bare ligge dersom det ikke skjer noe spennende. Vi har allikevel gjennomført noen treningsøkter med stitt, dekk og stå,- i litt mer krevende varianter og kombinasjoner for Solan sin del. Ferdinand har fått følge med kontakt ute, mens Solan har gått lineføring. Det gjør vi såpass sjelden, at jeg tenkte jeg måtte sjekke statusen. Stegforflytninger har han også trent på.

På bildet over trener ikke terrieren på sitt,- nei, han tigger godbiter fra Delko sin eier. Jeg tror det gav gevinst også.


Vi gikk nemlig tur med Delko i går. Hun er helt fantastisk med de små hundene, og lar seg rive med i lek uten å bli så ivrig at hun klubber dem ned. Selv Ferdinand, som gjerne er tilbakeholden i forhold til andre hunder, synes det er artig å være sammen med henne. I går sprang de rundt i skogen og koste seg, og i dag fikk de også løpt litt da våre veier møttes når vi gikk tur.


Her finner de tydeligvis noe spennende i gresset.


Jeg synes det er lite tull mellom Solan og Ferdinand. De leker ikke så ofte, og Ferdinand kunne nok godt tenkt seg litt mer action. Solan sitt våpen er stort sett å ignorere, men av og til er ikke det nok. Ferdinand synes av og til det kan være fryktelig morsomt å henge i selen til Solan, og denne gangen hang han nok fast et ti-minutt for lenge og fikk korreks. Det er selvfølgelig bare tilfeldig at det kan bli bilder av sånt, for det er over før det har begynt. At Ferdinand tok tegninga er i alle fall sikkert. Like sikkert som at han kommer til å fortsette med å teste Solan sin tålmodighet også i framtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar