torsdag 4. juni 2009

Trening og sosialisering


Endelig har det sluttet å regne så voldsomt. Jeg har et helt ok kamera, men jeg tror nok ikke det tåler allverdens mengder sand og vann. Terskelen er derfor ganske lav for å la det ligge igjen hjemme. Det merkes på vegetasjonen at det har kommet vann i bakken, for plutselig ble alt så grønt. Herlig!


Det har blitt trening på guttene både tirsdag, i går og i dag. På turene trener vi som vanlig på at de skal holde følge med meg og komme på innkalling. Inne har jeg tatt fram klossen, og Ferdinand er ganske stødig på å stå med framlabbene på den. Foreløpig sitter jeg på kne for å få med meg bakbeinsbeveglelser. En rekke feilklikk (jeg blir for sen...) har gjort at minsten ikke helt har knekt koden ennå. Jeg jobber kort-korte økter for å prøve å unngå at han blir så gira at han starter med bjeffinga si. Litt shaping har vi også fått til. Også her sliter vi litt med at jeg er for treg for den kjappe kroppen. Det er vel ikke så rart, når jeg er vant med trege Solan. Nå ser jeg virkelig hvor bedagelig han er til sammenligning.


Ferdinand har fått gode doser med (planlagt) sosialisering. I går var vi i byen på formiddagen. Eldstejenta var med og underholdt valpen mens jeg gjorde noen ærender. Det var mange som hilste på. Blant annet ei som har en søt heeler-tispe som nærmer seg et par år? Hun var den første heeleren jeg så "live" etter at jeg hadde begynt å snuse på rasen. Ferdinand synes det er helt greit å være i byen, men i går oppdaget han ISBJØRNEN. Vi har passert den flerfoldige ganger allerede, men først i går han den. Skummel type!


Er vi riktig heldige, blir alle de hvite blomstene på bildet over til fine multer når sommeren nærmer seg slutten!

På kvelden tok jeg med med Ferdinand til klubben der det var agility-trening. Vi har fått vært altfor lite på klubben av ulike årsaker, så det var fint å komme dit igjen. Ferdinand er helt fin når det gjelder mennesker, men litt mer tilbakeholden når det gjelder hunder. Han setter seg gjerne mellom noen ben og knurrer eller snapper dersom noen kommer for nært. Men han kan også hive seg med i lek når han er blitt litt varm i trøya. I går var det ei på treninga som ga Ferdinand hvalkjøtt. Det syntes han var så godt at han ville jage bort de andre hundene som kom til. Det var jeg ikke så glad for, så nå blir det ikke godbiter fra fremmede i lignende situasjoner.

Ferdinand trente kontakt, gå fot med kontakt, rygging og tigging på klubben!


I dag har jeg endelig fått tatt en uteøkt med Solan. Han begynte og avsluttet med å holde metallapport i utgangsstilling. Nå vil han gjerne legge seg når han griper apporten. Fire hele apport av treapport gikk strålende. Fri ved fot med vendinger og innkalling fra dekk gikk også bra. Dekkmomentet var prikkfritt i dag! Vi trente også på ruta. Ferdinand sto inne og hylte da vi gikk ut selv om eldstejenta var hjemme, så da jeg oppdaget at musematta var gjenglemt, gikk jeg ikke inn for å hente den. Tiden ble derfor brukt på å shape midten av ruta,- for da jeg prøvde å sende han inn første gang, tok han sikte på en kjegle. Han fant etter litt prøving greit midten og fikk noen repetisjoner på det.

Ferdinand fortsatte litt med klossen og trente litt på sitt og stå. Tror jeg skal sette kommando på disse snart. Dekk må jeg vel sende inn søknad om å få slippe når vi starter i konkurranser...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar