onsdag 10. juni 2009

Klubb-liv


Jeg må bare innrømme at jeg synes det er lettere å få artige bilder av Ferdinand. Mens Solan mest går rundt og snuser og markerer litt innimellom, finner heeleren stadig nye interessante ting han må smake på og utforske. Bare det at han gjerne har ting i munnen, løper og leker seg, gjør han til et morsomt motiv,- og en morsom hund. Jeg ser at denne tyggingen på gjenstander kan bli en utfordring når det gjelder apporten, så her må jeg prøve å være flink når vi trener inn de ulike momentene i øvelsen.


Det ble tur til klubben for Ferdinand både i går og i dag. I går var det noen som var og ordnet til utstillinga i helga, men ingen hunder. Jeg så at noen brukshund-folk kom idet vi dro, men da hadde vi allerede vært der en stund og trent på grusbanen og gjort oss mer kjent med området. I dag var vi på agility-treninga. Som vanlig var han litt defensiv i starten, men han tødde opp etterhvert. Spesielt da heelerene Ellie og Ia gjorde sin entre. Det er pussig og artig å se hvordan hunder av samme rase synes å kommunisere enklere med hverandre enn de gjør med andre hunder. Jeg har prøvd å bortforklare det tidligere, men nå er jeg overbevist om at det er noe eget der.

Tre heelere samlet i lille Tromsø; det er da man angrer på at man ikke tok med kamera. Vi får håpe det byr seg flere anledninger. For meg som utenforstående,virker det forøvrig som om agilitymiljøet på klubben er spesielt hyggelig. Det er kanskje i seg selv grunn nok til å holde på med sporten for noen.


Innkalling driver vi stadig med. Solan slikker seg rundt munnen og gjør seg klar for den kommende godbiten, mens Ferdinand har mer enn nok med å forsøke å holde tempoet oppe.

I dag tok minsten en finte på både meg og Solan da han bestemte seg for å balansere på et rør som en gang ledet vannet bort fra bakken,- men som nå ligger på skrå midt i en elv. Minsten får vanligvis lift over elva mens vi "store" balanserer på røret og hopper over på den andre siden. I dag var Ferdinand den eneste som kom tørrskodd over for å si det sånn...

Ellers har det blitt en del trening på begge to. Solan har trent noen økter ute med fri ved fot med temposkifter, vendinger og holdter, ruta, innkalling fra dekk, stå under marsj og apport av tre. I dag var det spesielt morsomt å se at han aktivt rygget for å posisjonere seg i ruta. Flinke, flinke gutten!


Innendørs har vi pirket litt på innsitten, for av og til setter han seg både langt ut og litt skrått.

Ferdinand har trent på å tråkke på musematte, kontakt, fot med kontakt, rygging og sitt på klubben disse dagene. Han får også godbiter på oppstallingsplassen, samtidig som jeg stenger og åpner døra. Jeg må kontakte noen og høre om det er mulig å få satt inn finere gitter i burene, for slik det er nå, vil Ferdinand komme seg ut med letthet dersom han finner det for godt. Vi lekte også litt på klubben før det ble for mye forstyrrelser. Det gikk bedre i dag enn i går, men det er fremdeles mest moro å leke hjemme! Jeg har lagt kommando på sitt. Kanskje på tide. Ellers er vi i ferd med å shape inn en dekk ved hjelp av target-stick og strategisk belønning.

2 kommentarer:

  1. Så bra at du syns dedt er hyggelig på klubben på onsdager! Artig å treffe både deg og lille Ferdinand :-)

    SvarSlett
  2. Vi kommer nok tilbake,- og kanskje blir det et lite kurs til høsten? Veldig trivelig å treffe både dere og de andre blide AG-entusiastene!

    SvarSlett