lørdag 20. juni 2009

Klubb og trimming


Torsdag ble det LP-trening på klubben for Ferdinand. Kontakt, fot med kontakt, sitt og stå var det vi øvde på. Nå følger Ferdinand fint også når jeg vender. Dessuten lekte vi litt. Ferdinand er interessert i selve leken; altså det å dra i en ende mens jeg kjemper imot i den andre. Når jeg slipper leken, er den ikke så interessant lenger. På klubben er det foreløpig mat som teller som belønning, men vi har noen lekeøkter også. Torsdag var det strålende vær, og de aller fleste valgte nok grillen framfor LP-trening. Tror ikke vi var mer enn fire-fem stykker tilstede.


Gårdagen var hektisk fra morgen til kveld. Etter morgenturen, tok jeg med meg Ferdinand til byen. Han har nå skjønt at en busstur gjerne etterfølges av noe spennende, så da er det lurest å legge seg ned for å sove så snart vi har funnet et sete, slik at han er mest mulig uthvilt når vi kommer fram. Smart hund! Noen husker kanskje at vi dumpet inn i innspillingen av et barne-TV program i byen en tid tilbake? Så også i går. Denne gangen hadde Finn-Arve kledd seg ut som flue? med et ekstra sett ben dinglende fra magen, nettingskåler over øynene, følehorn og vinger. Helt normalt syntes heeleren,- jeg holdt på å le meg ihjel.

Den siste tiden har vi lagt ettermiddagsturen til Fjellheisen. Der er det alltid mange turister, så det er god trening for hundene. Turistene plystrer og lager smattelyder for å få Ferdinand sin oppmerksomhet, men han snur ikke på hodet engang. Litt høy på pæra, kanskje?

Dekk og stå var de eneste øvelsene minsten fikk trene på i går, mens Solan fikk rygge ved fot, stegforflytninger og holde metall. Jeg var sant å si litt uinspirert i går, og da er det greit å avslutte mens leken er god.


I dag har jeg endelig fått nappet av Solan fjonet som ble værende igjen etter nedstrippinga i april. På bildet ser det mest ut som han har solgt smør uten å få betaling! Jeg tror at Solan, som jeg, ønsker at det fantes glatthårs-cairn... Hodet fikk også en grundig pels-opprydding, og han ble bare såå fin. De grå hårpistrene som sto igjen etter strippinga ga han et shabby uttrykk, men nå er det like før dekkpelsen bryter igjennom underulla. Jeg gleder meg!


I dag har Solan fått trene på stegforflytninger, rygging og klossen. Ferdinand har trent på dekk. Han har ennå ikke gjentatt bedriften fra tidligere i uka, men han er på vei. Sitt og bli med omvendt lokking, klossen, og så har jeg lagt kommando på stå. I dag forlot jeg rommet hver gang han begynte å bjeffe, og det var tydelig at han forsto tegninga. Han vil jo så gjerne trene!

Vi avsluttet dagens trening med godbitspor ute. Til tross for at de så på at jeg la sporet, virret Solan veldig. Ferdinand var langt mer konsentrert og klarte å følge sporet fra start til slutt. Nå satser vi på trøtte hunder i kveld, for ansvarshavende er i allefall trøtt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar