søndag 7. juni 2009

Finaledag


I dag har alt vært lagt opp til at jeg skulle få anledning til å se mest mulig av finalekampen i French Open. Vi brukte formiddagen på en tur til Lavvoen i Tromsdalen. Vi brukte god tid, og minsten fikk som vanlig transporthjelp på de mest kjedelige etappene. Når vi møter noen, eller noe annet spennende skjer, må han gå selv. I dag traff vi bare Delko av hunder vi kjenner. Begge hundene fikk i tillegg hilse på en golden som plutselig kom brasende ut av skogen. Noen ting er ikke til å unngå, og eieren visste nok at hunden var lite å bekymre seg over i møte med andre hunder. Ellers passerte vi mange hunder uten problemer. Nå er det full aktivitet på skytebanen, så der fikk vi også verdifull vedlikeholdstrening.



Guttene fikk seg en time med søvn etter turen før jeg tok dem ut en og en for tre økter hver på gress. Ferdinand sto inne og bjeffet mens jeg var ute med Solan. Noen få pauser gjorde det mulig å skynde seg inn for å skifte hund. Det eneste som er verre enn at jeg går ut, er at Solan og jeg går ut. Han vil nok bli vant til det etterhvert.




Solan fikk trene på apport. Det gikk helt ok, men han manglet noe intensitet. Å holde metall gikk greit. Å plukke opp metall lot jeg han gjøre en gang for jackpot, for jeg så at det var i overkant av hva han var villig til å utføre for en neve skinke! For første gang prøvde vi ruta på gress. Det gikk ikke bedre enn at jeg lot en liten musematte ligge inne hele tiden. Da hadde han god fart og jobbet fint. Dekk med innkalling var siste øvelse han fikk utføre. Jeg hadde tenkt å "sprite opp" øvelsen litt ved å belønne med pipeleke, men denne gangen virket det mot sin hensikt. Jeg har sett det noen ganger tidligere at superbelønninger av og til kan virke dempende istedet for å øke Solan sin intensitet i utførelsen. Men det kan gå begge veier, så det må jeg nesten bare vurdere fra gang til gang.


Ferdinand fikk løpe ut til musematte, berøre targetstick og håndtarget med snuten. Dette sitter. Han holdt også plastapport og metallapport. Her er han ivrig og biter villig over metallet uten å begynne å sikle slik Solan gjør (hvorfor gjør han egentlig det?). Dessuten fikk han gå fot med kontakt. Jeg vil nesten påstå at Ferdinand er selvlært når det gjelder å gå pent i bånd, gå fot med kontakt og å sette seg når han skal ta på sele før han skal ut,- og sette seg for å ta av selen igjen når vi kommer inn igjen. Makeløs hund!

Federer vant French Open med 3-0 i set over en blid og hyggelig svenske som nok har mange store seire foran seg. Og guttene sov søtt gjennom kampen og klagde slett ikke over en litt sen middag. De er helt fantastiske...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar