søndag 2. august 2009

August


Her har guttene startet treningen til det som kommer til å bli den nye in-sporten i hundemiljøet: synkrondans. Ganske så flinke, er de!

Jeg må innrømme jeg ble litt trist da jeg vendte bladet på kalenderen, og så at august allerede er her. Ikke for det; høsten er min yndlingsårstid med innhøsting av markens grøde, vakre farger og klar luft. Men høsten er definitivt ett skritt nærmere vinteren, og den er jeg ikke så glad i. Men før den tid skal vi passe på å nyte godværsdagene vi har nå, og høsten som snart står for tur.


Vi har benyttet de varme, deilige dagene som har vært til å leke i vannet med Ferdinand. Han er bestandig litt avventende først, men når han først har blitt våt, er det helt greit. Litt skummelt er det visst når bunnen forsvinner under potene, men han svømmer rolig og uten å kave.


Solan sitter trygt på land og beskuer det hele. I går tok vi med oss en tennisball i snor som Ferdinand hentet i vannet. Solan lar seg ikke friste, men han lot seg rive med i lek på stranda når ballen var hentet opp på det tørre. Det er vel første gang jeg har sett han så ivrig i lek ute i det hele tatt. Yngstejenta var lekekamerat.

En forsmak på høsten er det at multebærene modnes. Solan plukker dem selv, og Ferdinand var snar til å plukke opp teknikken. Det er rart hvilke ferdigheter litt konkurranse om mat kan framprovosere! Men hundene må passere ganske mye myrull på vei til bærene. Ulla fester seg veldig lett i den våte pelsen til Ferdinand, men forsvinner heldigvis ganske så fort igjen.


Treningen har stort sett gått ut på det samme som tidligere denne uka. Inne har Ferdinand jobbet mest med opplukk av og grip etter ulike gjenstander, innsitt og sitt, stå og dekk med bli. Ute har han trent mer på sitt, dekk og stå, samt innsitt og å følge med kontakt. Jeg er ikke helt fornøyd med innsitten ute, så den skal vi jobbe med inne til den er helt 100 % før vi tar den med ut igjen. På dagens uteøkt brukte jeg bare lek som belønning. Det fungerte kjempebra. Han ble såpass ivrig at han bjeffet et par ganger, men jeg tror vi greit skal klare å finne balansen når vi begge blir litt mer vant med lekbelønningen.


Solan har fortsatt med rygging i front og ved fot inne. Dessuten har vi trent innkalling med stå og innkalling med dekk både inne og ute. Han jobber veldig fint, men dekkmomentet kan generelt bli raskere. Fri ved fot med holdter, temposkifter og vendinger utfører han også bra.


Er det ikke et nydelig bilde? Det er dessverre ikke jeg som er fotografen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar