søndag 16. august 2009

Apport og annet snacks


Det blir arkivbilder i dag også. De er jo ikke mange dagene gamle, men dog.

Været har holdt seg godt i helga med unntak av noen få regndrypp. Jeg og guttene har gått turer alene, men det er koselig det også. Minsten blir stadig mer glad i vannet, men vil helst bare vasse. Svømming er oppskrytt. I går var han og rullet seg i noe oppkast, så da fikk han en tur i dusjen idet vi kom hjem. Skulle ikke tro han hadde gjort noe annet enn å dusje i hele sitt liv. Veldig lettvint!

I går tok vi til med bli-øvelsene igjen. Ferdinand er blitt veldig flink, og jeg kunne nok gått raskere fram enn jeg har gjort så langt. I går var det mange forstyrrelser i form av lekende barn og passerende folk og dyr, og han klarte seg bare fint. Fri ved fot går også stadig bedre. Han går tett og på riktig høyde i forhold til meg. Å belønne med leke fungerer kjempebra for Ferdinand på denne øvelsen. Jeg prøvde meg på en helomvending, men da hadde jeg plutselig hunden på feil side... Det kan vi altså ikke ennå...


I dag har vi foreløpig bare trent på opplukk, grip og hold av ulike gjenstander. Det går veldig bra. Vi har jobbet så mye med omvendt lokking at han raskt forsto at han skulle holde gjenstand til "Takk",- og "takk" sitter som en ryggmargsrefleks hos Ferdinand; Jeg ba om, og fikk en hund med gjenstandsinteresse, og Ferdinand har plukket opp og båret på alt mulig fra vi fikk han i hus. Av helsemessige grunner ble derfor "takk" den første kommandoen han lærte seg,- og det har jeg prist meg lykkelig for mang en gang. Jeg har flere ganger kjent et sug i magen når han har spyttet ut tegnestifter, synåler og glasskår. Ellers er det nok en anelse retriever i han, for kaster man noe, henter han det bestandig. Det er nesten for godt til å være sant når jeg tenker på alt det arbeidet jeg måtte legge ned for å få til apport med Solan.

Solan og jeg har hatt noen supre økter med apport, innkalling med stå og dekk, rygging og fri ved fot med vendinger og holdter. Også han hadde mange forstyrrelser. Han la seg i dekk ved holdt noen ganger, men ellers var han kjempemotivert og veldig flink. Når han skal dekke eller stå ved innkalling, er han så rask at grusen nærmest spruter rundt han. Jeg er så fornøyd med den gutten!

Jeg regner med at vi skal trene litt mer i dag, men jeg har ikke riktig bestemt meg for hva vi skal finne på. Tiden vil vise hva det blir til.

1 kommentar:

  1. Vad kul att ni hittade till vår sida och att du också hade en Tanspots-hund!!
    Lille Ferdinand var ju jättefin!

    Ja, vi träffade Ferdinadns bror Frasse och han var också jättefin och väldigt trevlig!

    Hälsningar från Annelie, Tony Heeler & Ozzy

    SvarSlett