lørdag 8. august 2009

Malejobb utført!


Det har nok blitt mer oppussing enn hundetrening de siste dagene, men nå er jeg altså ferdig. Fire ufattelig stygge dører har fått en makeover og framstår som "nye". Ferdinand var ikke helt uvillig til å hjelpe med prosjektet, og fikk tusle rundt mens jeg pusset og sparklet og vasket. Da maskeringsteipen kom frem, ble han litt vel hjelpsom, og måtte oppholde seg i kompostbinge mens resten av arbeidet pågikk. Å være nede i første etasje sammen med Solan var visst uaktuelt. Med litt gnagebein og leker, gikk oppholdet ganske greit.


Noen fine turer har vi gått innimellom. Når det er såpass fint vær, blir vi ofte ute en stund når vi først går ut. Ferdinand har blant annet badet hver dag. Og så springer han som en orkan over multemyrene på jakt etter de herlige, gule bærene. Han er utrolig artig å se på. Som bieffekt av lang godværsperiode og økt aktivitet, oppdaget jeg at Solan har tapt ganske mye vekt. Pelsen er blitt såpass lang at den skjuler det. Mer mat og godbiter framover på han altså.

Torsdag måtte Ferdinand til veterinær. Øynene igjen!!! Han har knepet vekselvis på begge øynene en stund, og jeg har trodd at han kanskje hadde fått noe i øyet, som har forsvunnet av seg selv. Men så har det lagt seg enn slags oljelignende hinne over øynene. Det viste seg at han har for liten tåreproduksjon, og vi fikk resept på dråper og salve for dette. Skal tilbake om en uke, og håper det har rettet på seg til den tid, og at det ikke er/blir en kronisk tilstand. Vekta stoppet forøvrig på 4.4 kg denne gangen.


Solan har heller ikke vært noe særlig denne uka. Han er slapp og stivbeint, og det virker som om ham har vondt et eller annet sted; stønner og sukker til stadighet. Som vanlig er det hele så ullent at det er vanskelig å få tak i hva det kan være. Vi får bare se det an.

Litt trening har det blitt på guttene i dag. Ferdinand har vært oppå klossen igjen, deretter innsitt med musematte og så uten hjelpemidler. Han plasserer seg stort sett korrekt, men har en tendens til å sette seg litt langt ut når han ikke får hjelp av target eller vegg. Her snakker vi om at han setter seg fem cm fra foten min, så noen krise er det ikke. Vil bare helst kjenne han mot leggen. Noen serier med stå og stå mens han følger meg i front har vi også fått gjort.

Solan har trent på rygging med og uten vegg. Slurvet litt i dag, men er bedre enn han var for et par uker siden. Han har også fått springe til musematte. På en av turene trente vi dessuten på sitt og bli mens jeg gikk bort fra dem. Det er krevende for Ferdinand å gjøre dette ute, men jeg fikk da gått noen meter ifra.

I dag har det forresten kommet noen gode regnskyll. Naturen roper nok takk, for nå er det så tørt at det virvler støv overalt. Det har vært oppholdsvær når vi har vært ute, så da synes jeg det er helt greit jeg også. Solan derimot, er litt skeptisk...

2 kommentarer:

  1. Så flittig du er da. Ikke dårlig å få tid til å både male og trene hunder. Jeg syns synd på dere som har så kort sommer men jeg må innrømme at den naturen dere har er bare helt rå.

    SvarSlett
  2. Ja, årets sommer varte vel strengt tatt et par-tre uker. Hihihi. Naturen er flott, men noen flere uker med temperaturer over 15 grader (prøver å være beskjeden), ville vært fint. Fikk jeg velge mellom hundetrening og maling og annet vedlikehold, ville nok huset vårt forfalt skrekkelig fort ;-)

    SvarSlett